Regulamin naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) realizowanej przez Stowarzyszenie Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania (KWS-LGD)
(WERSJA 2.0 z dnia 22.08.2024 r.)
Jednostki Sektora Finansów Publicznych (JSFP)
Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej
2.Zakres wsparcia na wdrażanie LSR, których dotyczy nabór wniosków o wsparcie.
4.Maksymalny, dopuszczalny poziom wsparcia na wdrażanie LSR.
5.Formy wsparcia i system płatności
6.Warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR.
9.Termin składania wniosków o wsparcie.
12.Sposób wymiany korespondencji między wnioskodawcą a KWS-LGD i zarządem województwa.
1.Informacje ogólne
a/Podmiot ogłaszający nabór: Stowarzyszenie Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania z siedzibą w Lutynia 24, 57-540 Lądek-Zdrój, dane kontaktowe: nr tel. 748148159, e-mail: biuro@kws.org.pl
b/Numer naboru: ……………….
c/Nabór realizowany jest w związku z wdrażaniem przez Stowarzyszenie Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania – Lokalnej Strategii Rozwoju, z wykorzystaniem środków finansowych objętych Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, interwencja I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność PS WPR w ramach komponentu Wdrażanie LSR.
d/Realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju odbywa się w związku z realizacją przez Stowarzyszenie Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania umowy ramowej z dnia 9 stycznia 2024, nr 00005.UM1.6572.10015.2023
e/Podstawą prawną ogłoszenia i przeprowadzenia naboru jest:
MATERIAŁY DO POBRANIA |
1. Ustawa o RLKS [link]; 2. Wytyczne podstawowe….[link]; 3. Wytyczne szczegółowe ………..[link]; 4. Wytyczne w zakresie niektórych zasad dokonywania wyboru operacji lub grantobiorców przez lokalne grupy działania ………..[link];
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie naboru wniosków zastosowanie mają przepisy i postanowienia ww. ustawy i Wytycznych, o których mowa wyżej, ponadto działania Stowarzyszenia Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania w toku naboru przebiegać będą zgodnie z:
5. Procedurą ………………….. [link];
|
3.Limit środków
Limit środków w naborze wynosi 1 100 000 euro.
– co stanowi 40% kwoty środków przeznaczonych na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR),
– w tym 55% środków pochodzi z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
– w tym 45% środków pochodzi ze współfinansowania krajowego na które składa się zarówno budżet państwa (20%) jak i WKŁAD WŁASNY JSFP (25%)
Oznacza to, że całkowita wartość wszystkich operacji wybranych przez Radę KWS-LGD nie może przekroczyć kwoty 1 100 000 euro.
4.Maksymalny, dopuszczalny poziom wsparcia na wdrażanie LSR
– wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych operacji
W zakresie kosztów kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych patrz Wytyczne podstawowe w zakresie pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 [link]w szczególności rozdział VIII tych Wytycznych.
Minimalna kwota wsparcia wynosi: 50 tys. zł
Maksymalna kwota wsparcia wynosi: 300 tys. zł
MATERIAŁY DO POBRANIA |
1. Formularz umowy o przyznaniu pomocy [link]; 2. Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych….[link];
|
Pomoc przyznawana jest w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowalnych z możliwością zawnioskowania o wypłatę zaliczki lub wyprzedzającego finansowania
Oznacza to, że po podpisaniu umowy o przyznaniu pomocy Beneficjent może ubiegać się o wypłatę zaliczki w wysokości 50% lub wyprzedzającego finansowania w wysokości 20% .
Zaliczka to środki otrzymane przez Beneficjenta w wysokości 50% dofinansowania, przed poniesieniem wydatków w ramach realizowanej operacji.
Otrzymanie środków z zaliczki następuje po podpisaniu umowy o przyznaniu pomocy i ustanowieniu zabezpieczenia w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową, należy też zawnioskować o zaliczkę we wniosku o przyznanie pomocy.
Środki z zaliczki należy wydatkować zgodnie z zapisami umowy o przyznaniu pomocy oraz regułami określonymi w wytycznych podstawowych (link).
Wyprzedzające finansowanie to środki publiczne z budżetu państwa wypłacane w wysokości 20%, przed poniesieniem wydatków w ramach realizowanej operacji.
Otrzymanie środków w ramach wyprzedzającego finansowania następuje po podpisaniu umowy o przyznaniu pomocy i ustanowieniu zabezpieczenia w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową, należy też zawnioskować o wypłatę wyprzedzającego finansowania we wniosku o przyznanie pomocy.
Środki w ramach wyprzedzającego finansowania należy wydatkować zgodnie z zapisami umowy o przyznaniu pomocy oraz regułami określonymi w wytycznych podstawowych (link).
UWAGA: Nie jest możliwe łączenie, w ramach tej samej operacji, instrumentu zaliczki oraz instrumentu wyprzedzającego finansowania.
W przypadku skorzystania przez Beneficjenta z zaliczki lub wyprzedzającego finansowania, pozostała kwota dofinansowania będzie wypłacona w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
Refundacja to zwrot środków wcześniej wydatkowanych w ramach realizowanej operacji.
W odróżnieniu od płatności zaliczkowych, czy wyprzedzającego finansowania, refundacja (części lub całości wydatków) następuje gdy wydatki poniesione są kwalifikowalne oraz uwzględnione w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji. Czyli najpierw ponoszone są wydatki w trakcie realizacji operacji ze środków własnych beneficjenta, a dopiero później, po wykazaniu poniesionych wydatków, są one zwracane, czyli refundowane ze środków europejskich w określonej wysokości i w oparciu o określone dokumenty.
Szczegółowe informacje na temat tych formy wsparcia zostały określone w Wytycznych podstawowych w zakresie pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 [link].
6.Warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR
6.1 Warunki proceduralne
1) W jednym naborze wniosków dany wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek o przyznanie pomocy.
2) Warunkiem przyznania pomocy na operacje jest jej wybór przez Radę KWS-LGD do realizacji, tj. operacja musi:
- być objęta wnioskiem o przyznanie pomocy złożonym w terminie oraz formie, o których mowa w ogłoszeniu o naborze wniosków o wsparcie,
- spełniać warunki udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR, które określono w regulaminie naboru, ustawie o RLKS, ustawie o PS dla WPR, Wytycznych podstawowych, szczegółowych, w szczególności
- musi uzyskać, w wyniku oceny operacji na podstawie kryteriów, o których mowa w pkt 7, minimalną liczbę punktów wynoszącą 7 pkt
– przy czym operacja musi zostać oceniona odpowiednio wysoko, aby zmieścić się w limicie środków przewidzianym pkt 3 niniejszego ogłoszenia
Wybrana przez Radę KWS-LGD operacja musi przejść następnie pozytywnie weryfikację przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego – w jej następstwie wnioskodawca zawrze umowę o przyznanie pomocy z Zarządem Województwa Dolnośląskiego.
6.2 Warunki podmiotowe
O pomoc ubiegać się mogą wyłącznie osoby prawne będące JSFP, posiadające numer EP[1].
6.3 Warunki przedmiotowe
1) Operacja powinna zostać zrealizowana maksymalnie w 2 etapach
2) Operacja powinna zostać zrealizowana w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia: 30 czerwca 2029 r.
3) W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:
- na obszarze objętym LSR;
- na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania celem.
4) W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.
5) Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków, oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych.
6) Operacja powinna być zgodna z celami LSR i realizować wskaźniki:
Cel.1 Rozwój Zielonej Gospodarki
Wskaźnik rezultatu R27 – realizacja celów środowiskowych lub klimatycznych poprzez inwestycje na obszarach wiejskich;
Wskaźnik produktu WP 1.4 – ilość przyznanych dotacji
7) Operacja powinna zakładać:
- służenie zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej;
- infrastruktura będąca efektem tej inwestycji będzie ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej;
- koszty całkowite operacji nie przekraczają 1 mln euro.
6.4 Warunki finansowe
Limitu suma pomocy dla jednego beneficjenta oraz wypłaconych mu grantów nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR 2023-2027 nie stosuje się do JSFP.
Zasady kwalifikowalności kosztów
Ogólne zasady kwalifikowalności
- W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia2021/2115 finansowanych w formie dotacji, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się w szczególności koszty:
- transportu do miejsca realizacji operacji materiałów służących realizacji operacji oraz maszyn
i urządzeń objętych operacją, a także koszty montażu; - rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki pod warunkiem, że rozbiórka jest niezbędna w celu realizacji operacji.
- Do kosztów ogólnych zalicza się w szczególności koszty:
- przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym:
- kosztorysów inwestorskich,
- projektów budowlanych,
- wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków,
- projektu OZE (odnawialne źródła energii) i termomodernizacji,
- audytu energetycznego;
- sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego;
- związane z kierowaniem robotami budowlanymi.
- W przypadku gdy pomoc dotyczy zakupu nowych pojazdów, nowym pojazdem, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, jest to pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany.
- Nie są wspierane operacje/inwestycje, które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy, o ile wytyczne szczegółowe nie stanowią inaczej.
- Nie są wspierane operacje/inwestycje, które mają charakter odtworzeniowy.
Koszty niekwalifikowalne
- W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia 2021/2015, finansowanych w formie dotacji, za inwestycje niekwalifikujące się do przyznania pomocy uznaje się w szczególności:
- koszty poniesione przed dniem, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych – przed dnia 1 stycznia 2023 r.;
- koszty ogólne związane z operacją w części przekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych;
- koszty remontu budynków lub budowli, jeśli nie jest on połączony z ich modernizacją;
- koszty zakupu nieruchomości;
- koszty zakładania sadów i plantacji wieloletnich oraz wymiany w nich nasadzeń;
- koszty leasingu zwrotnego oraz dodatkowe koszty związane z umową leasingu, takie jak marża finansującego i ubezpieczenie;
- podatek od wartości dodanej (VAT):
- w przypadku wnioskodawcy będącego rolnikiem w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2021/21115 uznaje się, że VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
- w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, osobą prawną (w tym również jednostką sektora finansów publicznych) lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej niebędącego rolnikiem – VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
- koszt zakupu używanych maszyn, urządzeń, wyposażenia, w tym również ich instalacji, z wyłączeniem eksponatów w ramach operacji dotyczących dziedzictwa kulturowego;
- koszt zakupu zwierząt, nasion i ich siewu oraz roślin jednorocznych i ich sadzenia;
- koszty zakupu samochodów osobowych;
- koszty rozbudowy infrastruktury 5G i sieci światłowodowej;
- koszty inwestycji w nawodnienia w gospodarstwie rolnym oraz związane z tym koszty budowy ujęć wody;
- koszty zakupu kotłów do spalania słomy;
- koszty inwestycji mających na celu dostosowanie do norm lub wymogów unijnych, z wyjątkiem inwestycji wspieranych na zasadach określonych w art. 73 ust. 5 rozporządzenia 2021/2115;
- koszty sporządzania wniosku o przyznanie pomocy oraz wniosku o płatność.
- Podatek VAT może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego. Oznacza to, że zapłacony podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zamierzających do realizacji tego prawa.
- Sprawdzenie statusu podatnika VAT powinno być przeprowadzone podczas weryfikacji wniosku o płatność w oparciu o udostępnioną przez Ministerstwo Finansów bazę podatników VAT. Obowiązek dostarczenia interpretacji indywidualnej dotyczy tylko podmiotów, które będą występować w ww. bazie, a do kosztów kwalifikowalnych operacji włączyły podatek VAT. interpretacja wiąże się z uzyskaniem informacji, czy podmiot ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z działalnością, na którą otrzyma wsparcie.
Racjonalność
- Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocenę racjonalności należy przeprowadzać adekwatnie do rodzaju/specyfiki interwencji, a jej zakres powinien spełniać wszystkie bądź wybrane z poniższych aspektów:
- uzasadnienie ekonomiczne kosztów/inwestycji, czyli ocenę, w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność przyczyni się do osiągnięcia celu operacji lub wzrostu efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa (wzrost przychodów, usprawnienie procesów produkcji, ograniczenie kosztów);
- racjonalność technologiczną – sprawdzanie, czy wspierane inwestycje w szczegółowości:
- nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej,
- są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną,
- są uzasadnione ze względu na profil produkcji,
- są uzasadnione ze względu na skale produkcji, wykazują możliwość zbytu produkcji w przypadku wzrostu mocy produkcyjnych,
- racjonalność kosztową – sprawdzenie czy planowane koszty/szacunkowe koszty planowanych inwestycji objęte zakresem rzeczowym operacji są rynkowe lub czy zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych.
- Ocena racjonalności przeprowadzania jest na etapie oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy, a także każdorazowo w przypadku zmian mających wpływ na zakres rzeczowo-finansowych operacji.
- Weryfikacja racjonalności kosztów/inwestycji jest dokonywana poprzez porównanie cen zawartych we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność z cenami określonymi m.in.:
- w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
- w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;
- w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
- w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
- w innych wnioskach o przyznanie pomocy lub wnioskach o płatność złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.
- W przypadku, gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowania czy też jej ocena jest utrudniana ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, dokonuje się oceny w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. grupy ekspertów z różnych branż (np. budowlanej, dotyczącej zakupu wyposażenia, sprzętu rolniczego), w składzie umożliwiającym ocenę wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność.
- Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki wypłaty określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:
- zrealizował operację/etap operacji zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy;
- złożył wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację etapu lub operacji w terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy;
- udokumentował zrealizowanie operacji lub etapu operacji, w tym poniósł koszty kwalifikowalne i je opłacił zgodnie z umową o przyznaniu pomocy i przepisami prawa powszechnie obowiązującymi, w formie rozliczenia bezgotówkowego;
- realizuje inwestycję lub operację zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty;
- nie finansował realizowanych inwestycji, operacji lub kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych, jeśli dotyczy;
- prowadził oddzielny system rachunkowości lub korzystał z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a gdy nie był zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych – prowadził zestawienie faktur lub równoważnych dokumentów księgowych;
- poniósł koszty kwalifikowalne operacji zgodnie z ustawą PZP[1], gdy ma to zastosowanie;
- zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie o przyznaniu pomocy;
- Dodatkowo pomoc w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej wypłaca się, jeżeli:
- operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej;
- infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej;
- koszty całkowite operacji nie przekroczyły 1 mln euro.
Wniosek o płatność
- Wniosek o płatność składa się w terminach wynikających z umowy o przyznaniu pomocy.
- Wniosek o płatność po jego złożeniu jest poddawany ocenie formalnej i merytorycznej.
- W przypadku niezłożenia wniosku o płatność w terminie określonym w umowie o przyznaniu pomocy, SW dwukrotnie wzywa beneficjenta do złożenia wniosku o płatność w kolejnych wyznaczonych terminach, nie krótszych niż 7 dni i nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania, o ile nie upłynął maksymalny termin złożenia wniosku o płatność lub zakończenia realizacji operacji.
- Niezłożenie przez beneficjenta wniosku o płatność w terminie wynikających z drugiego wezwania skutkuje wypowiedzeniem umowy o przyznaniu pomocy.
- SW rozpatruje wniosek o płatność w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia jego złożenia.
- Wypłata pomocy następuje niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność.
- ARiMR[2] dokonuje wypłaty pomocy po otrzymaniu od zarządu województwa zlecania płatności.
- SW odmawia wypłaty pomocy w całości lub części w przypadkach niespełniania warunków wypłaty pomocy.
- W przypadku odmowy wypłaty pomocy w całości lub części, beneficjentowi przysługuje jednorazowe prawo wniesienia do SW wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wraz z uzasadnieniem, w terminie nie krótszym niż 7 dni i nie dłuższym niż 21 dni od dnia doręczenia beneficjentowi pisma o danym rozstrzygnięciu.
MATERIAŁY DO POBRANIA |
1. Instrukcja wypełnienia wniosku o płatność (WOP) ……….[link]; 2. Lista załączników do WOP……….[link]; 3. Instrukcja wypełnienia wniosku o zaliczkę (WoZ) ……….[link];
(inne jeszcze nie znane) |
7.Kryteria wyboru operacji
Kryteria wyboru operacji w ramach przedsięwzięcia z LSR:
P.1.4 – Wsparcie inwestycyjne dla JSFP w zakresie małej infrastruktury publicznej z uwzględnieniem rozwiązań opartych o gospodarkę cyrkularną (GOZ), odnawialne źródła energii (OZE), czy błękitno-zieloną infrastrukturę (BZI)
MATERIAŁY DO POBRANIA |
1. Lokalne kryteria wyboru operacji [link];
Wnioskodawca może otrzymać maksymalnie 15 pkt.
|
Minimalna liczba punktów oraz kryteria rozstrzygające
- Pomoc nie może być przyznana, jeżeli wnioskodawca uzyskał mniej niż 7 punktów.
- Spośród wnioskodawców, którzy uzyskali taką samą liczbę punktów:
– o kolejności przysługiwania pomocy zdecyduje kryterium nr 5 tj. data i godzina złożenia wniosku w systemie IT.
8.Opis procedury udzielania wsparcia na wdrażanie LSR, w tym wskazanie i opis etapów postępowania z wnioskiem o wsparcie przez KWS-LGD oraz zarząd województwa
Procedura udzielania wsparcia w ramach naboru przebiegać będzie następująco:
- Po wpłynięciu wniosków w ramach danego naboru KWS-LGD kolejno:
- dokona oceny formalnej wniosku o przyznanie pomocy;
- dokona oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy w zakresie spełniania warunków przyznania pomocy;
- dokona oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy w zakresie spełniania kryteriów wyboru operacji, w tym uzyskania minimalnej liczby punktów umożliwiającej przyznanie pomocy;
- ustali kolejność przysługiwania pomocy na podstawie wyników oceny w zakresie spełniania kryteriów wyboru operacji,
- wybierze operacje i ustali kwotę wsparcia, wskazując czy dana operacja mieści się w limicie środków przeznaczonych na dany nabór,
- operacje wybrane ale nie mieszczące się w limicie środków w naborze tworzą tzw. listę rezerwową operacji, oczekując na ewentualną rezygnację lub odmowę przyznania wsparcia Wnioskodawcom mieszczących się w limicie dostępnym w naborze,
- udostępni Zarządowi Województwa dokumenty potwierdzające dokonanie wyboru operacji, opublikuje listy ocenionych i wybranych operacji na swojej stronie internetowej oraz poinformuje wnioskodawców – za pomocą systemu IT – o wyniku oceny ich
– przy czym czynności te powinny zakończyć się w terminie 60 dni od dnia zakończenia naboru.
- Następnie Zarząd Województwa Dolnośląskiego dokona:
- oceny dokumentów potwierdzających dokonanie wyboru operacji,
- ostatecznej oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy w zakresie spełniania warunków przyznania pomocy,
- weryfikacji ustalonej przez KWS-LGD kwoty pomocy, a jeśli ostateczna ocena merytoryczna wniosku o przyznanie pomocy tego wymaga – dokona ostatecznego ustalenia kwoty pomocy,
- ostatecznego ustalenia czy dana operacja mieści się w limicie środków przeznaczonych na dany nabór,
- bezpośrednio przed przesłaniem wnioskodawcy umowy o przyznaniu pomocy dokona weryfikacji pod kątem wystąpienia przesłanek odmowy zawarcia umowy o przyznaniu pomocy wynikających z art. 93 ust. 2 i 3 ustawy PS WPR
– przy czym czynności te powinny zostać zakończone przez Zarząd Województwa w terminie 3 miesięcy od udostępnienia mu dokumentów przez KWS-LGD, o czym mowa w lit. A pkt 7 powyżej.
- Zgodnie z art. 23 ust. 5 ustawy o RLKS wyczerpanie środków w ramach limitu środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków nie stanowi przeszkody w udzieleniu tego wsparcia na daną operację, jeżeli w wyniku wniesienia protestu albo uwzględnienia skargi przez sąd administracyjny KWS-LGD wybrała tę operację, a zarząd województwa ustali, że są spełnione pozostałe warunki udzielenia tego wsparcia, kryteria wyboru operacji są spełnione w takim stopniu, że wsparcie na wdrażanie LSR na tę operację powinno zostać udzielone oraz jeżeli nie została wyczerpana kwota środków przewidzianych w umowie ramowej na realizację LSR.
- Jeżeli po upływie 6 miesięcy od dnia udostępnienia przez KWS-LGD zarządowi województwa dokumentów potwierdzających dokonanie wyboru operacji okaże się, że nie jest możliwe udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach limitu środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie, zarząd województwa informuje wnioskodawcę o braku dostępnych środków na udzielenie tego wsparcia i pozostawia wniosek o wsparcie bez rozpatrzenia.
- Zmiana Regulaminu
Zmiana niniejszego regulaminu naboru wniosków o, z wyjątkiem zmiany dotyczącej zwiększenia kwoty przeznaczonej na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR na operacje w ramach danego naboru wniosków o wsparcie, jest dopuszczalna wyłącznie w sytuacji, w której w ramach danego naboru wniosków o wsparcie nie złożono jeszcze wniosku o wsparcie. Zmiana ta wymaga uzgodnienia przez KWS-LGD z Zarządem Województwa Dolnośląskiego i skutkuje wydłużeniem terminu składania wniosków o wsparcie o czas niezbędny do przygotowania i złożenia wniosku o wsparcie.
Wymogów określonych w powyższym akapicie nie stosuje się, jeżeli konieczność dokonania zmiany regulaminu naboru wniosków o wsparcie wynika z odrębnych przepisów lub ze zmiany warunków określonych w przepisach regulujących zasady wsparcia z udziałem poszczególnych EFSI lub na podstawie tych przepisów.
- Unieważnienie naboru
Zgodnie z art. 19a ust. 9 ustawy o RLKS Stowarzyszenie Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania unieważnia niniejszy nabór wniosków o wsparcie, po akceptacji przez zarząd województwa, jeżeli:
- w terminie składania wniosków o wsparcie nie złożono wniosku o wsparcie lub
- wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że wybór operacji nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć, lub
- postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą prawną.
9.Termin składania wniosków o wsparcie
Wnioski o przyznanie pomocy składane są od dnia …………………………………..do dnia…………………..
Za datę wpływu wniosku o przyznanie pomocy uznaje się datę złożenia (wysłania) wniosku za pośrednictwem systemu IT[4].
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego. Dotyczy to w szczególności terminów wyznaczonych w związku z wezwaniem wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień lub dokumentów (patrz pkt 11 niniejszego Regulaminu), ale nie dotyczy to terminów dotyczących składania i rozpatrywania protestu (pkt 15 niniejszego Regulaminu).
MATERIAŁY DO POBRANIA |
1. Lista załączników do wniosku o przyznanie pomocy (WOPP) [link]; 2. Instrukcja wypełniania wniosku o przyznanie pomocy [link]; 3. Instrukcja wypełniania biznesplanu ….[link]; 4. Instrukcje dotyczące obsługi Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ………..[link]; (logowania, zawarcia umowy itp.)
(tutaj mogą pojawić się jeszcze wzory OŚWIADCZEŃ do WOPP)
|
Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie systemu IT ponosi ARiMR, w związku z tym stwierdzone przez Wnioskodawcę wady w systemie IT, uniemożliwiające prawidłowe złożenie wniosku i/lub uzupełnień i inne należy kierować pod adres:
Centrum Pomocy ARiMR
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Tel: 800 380 084
e-mail: ewniosek@arimr.gov.pl lub pomoc@arimr.gov.pl
SYSTEM IT (system teleinformatyczny ARiMR)
1.Wnioskodawca lub umocowany przez niego pełnomocnik składa WOPP wraz z załącznikami potwierdzającymi spełnienie warunków przyznania pomocy w sposób określony w art. 10c ustawy o ARiMR tj. za pomocą PUE. KWS-LGD na swojej stronie internetowej udostępni instrukcję jego wypełnienia oraz wzory załączników, które należy złożyć na formularzach opracowanych i udostępnionych przez ARiMR i/lub KWS-LGD
- Jeżeli WOPP nie został złożony za pomocą PUE, KWS-LGD pozostawia WOPP bez rozpatrzenia oraz informuje o tym wnioskodawcę w takiej samej formie w jakiej został złożony WOPP. PUE blokuje możliwość złożenia WOPP poza terminem naboru WOPP, z wyłączeniem WOPP następcy prawnego beneficjenta albo nabywcy gospodarstwa lub jego części.
- W jednym naborze wniosków o przyznanie pomocy można złożyć tylko jeden WOPP. W przypadku wycofania WOPP, wnioskodawca może złożyć ponownie WOPP w ramach trwającego naboru. PUE blokuje możliwość złożenia w jednym naborze wniosków o przyznanie pomocy więcej niż jednego WOPP.
- Do złożenia WOPP za pomocą PUE nie jest wymagany podpis elektroniczny.
- Złożenie WOPP za pomocą PUE następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie podmiotu składającego ten WOPP, z tym że w przypadku gdy WOPP składany jest przez podmiot niebędący osobą fizyczną – po uwierzytelnieniu osoby:
1) uprawnionej do reprezentacji tego podmiotu – jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;
2) upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu – jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.
- Uwierzytelnienie w PUE następuje:
1) w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne lub
2) za pomocą loginu i kodu dostępu do systemu teleinformatycznego ARiMR, dla których szczegółowe wymagania określone są w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących loginu i kodu dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U.poz. 480).
- W przypadku składania pisma albo wykonywania innej czynności dotyczącej postępowania konieczne jest ponowne uwierzytelnienie, które jest traktowane równoznacznie z podpisaniem dokumentu.
- Załączniki do WOPP lub innego pisma dołącza się jako dokumenty utworzone za pomocą PUE, a w przypadku, gdy stanowią dokumenty wymagające opatrzenia podpisem przez osobę trzecią, dołącza się je w postaci elektronicznej jako:
1) dokumenty opatrzone przez tę osobę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym, albo
2) elektroniczne kopie dokumentów sporządzonych w postaci papierowej i opatrzonych przez tę osobę podpisem własnoręcznym, zapisane w formacie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 3 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- W przypadku, gdy kopie dokumentów wymagających opatrzenia podpisem przez osobę trzecią, nie zostały dołączone do WOPP złożonego za pomocą PUE, dokumenty te można złożyć bezpośrednio w LGD lub nadać w placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640) lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej, albo wysłać na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285 z późn. zm.).
- W przypadku, jeśli dokumenty załączane do WOPP są sporządzone w języku obcym, wnioskodawca jest zobowiązany przekazać do KWS-LGD oryginały tłumaczeń danych dokumentów na język polski, dokonanych przez tłumacza przysięgłego.
- Wnioskodawcy po wysłaniu WOPP lub innego pisma oraz po wykonaniu innej czynności dotyczącej postępowania jest wystawiane za pomocą PUE potwierdzenie odpowiednio złożenia pisma oraz wykonania innej czynności dotyczącej postępowania, które zawiera unikalny numer nadany przez PUE oraz datę odpowiednio złożenia pisma oraz wykonania innej czynności dotyczącej postępowania.
- Zmiany lub wycofania WOPP, wymiany korespondencji w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, w tym składania pism przez wnioskodawcę i doręczania pism wnioskodawcy, oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, dokonuje się za pomocą PUE.
- Datą wszczęcia postępowania na WOPP złożony za pomocą PUE jest dzień wystawienia potwierdzenia złożenia pisma, o którym mowa w ust. 11.
- Za datę doręczenia wnioskodawcy poprzez PUE uznaje się dzień:
1) potwierdzenia odczytania pisma przez wnioskodawcę w PUE, z tym, że dostęp do treści tego pisma i do jego załączników uzyskuje się po dokonaniu tego potwierdzenia,
2) następujący po upływie 14 dni od dnia otrzymania pisma w PUE, jeżeli wnioskodawca nie potwierdził odczytania pisma przed upływem tego terminu.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika, wystawiane przez PUE potwierdzenia, a także zawiadomienia otrzymuje pełnomocnik za pomocą tego systemu.
- Udzielenie pełnomocnictwa w sprawach, w których WOPP jest składany za pomocą PUE, jest dokonywane za pomocą tego systemu.
- Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, dotyczącego świadomości skutków niezachowania formy wymiany korespondencji, o której mowa w ust.12.
- Za skuteczne złożenie dokumentacji w toku procedury ubiegania się o przyznanie pomocy, w tym WOPP oraz załączników do tego WOPP, odpowiedzialność ponosi wnioskodawca.
- WOPP można w dowolnym momencie wycofać. Wycofanie WOPP nie znosi obowiązku podjęcia przez KWS-LGD odpowiednich działań wynikających z przepisów prawa w przypadku, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa w związku z danym WOPP.
- W trakcie trwania naboru wniosków o przyznanie pomocy nie ma możliwości dokonania zmian w odniesieniu do złożonego WOPP, natomiast wnioskodawca, chcąc wprowadzić zmiany, może wycofać WOPP i złożyć go ponownie.
- Wnioskodawca informuje o wszelkich istotnych zmianach w zakresie danych i informacji zawartych we WOPP oraz dołączonych do niego dokumentach niezwłocznie po zaistnieniu tych zmian.
11.Zakres, w jakim jest możliwe uzupełnianie lub poprawianie wniosków o wsparcie, oraz sposób, formę i termin złożenia uzupełnień i poprawek
Zgodnie z art. 21 ust. 1a ustawy o RLKS jeżeli w trakcie oceny wniosku o przyznanie pomocy będzie konieczne uzyskanie wyjaśnień lub dokumentów niezbędnych do oceny tego wniosku, wyboru operacji lub ustalenia kwoty wsparcia, KWS-LGD wezwie wnioskodawcę do złożenia tych wyjaśnień lub dokumentów.
Wezwanie nastąpi za pomocą systemu IT, o którym mowa w pkt 12. W tej samej formie wnioskodawca powinien złożyć wymagane dokumenty lub wyjaśnienia.
Wnioskodawca może przekazywać wyjaśnienia lub dokumenty jedynie na wezwanie KWS-LGD. Przekazane przez wnioskodawcę wyjaśnienia, dokumenty, uzupełnienia lub poprawki wniosku bez uprzedniego wezwania KWS-LGD lub wykraczające poza kwestie, o które zwróciła się KWS-LGD nie będą brane pod uwagę.
W przypadku otrzymania przez wnioskodawcę wezwania powinien on – w terminie 7 dni od dnia wezwania (jeżeli inaczej nie podano w wezwaniu) – za pomocą systemu IT przedłożyć wymagane wyjaśnienia lub dokumenty. Termin ten nie podlega przywróceniu.
Zgodnie z art. 21 ust. 1c ustawy o RLKS wnioskodawca jest obowiązany przedstawiać dowody oraz składać wyjaśnienia niezbędne do oceny wniosku o wsparcie, wyboru operacji lub ustalenia kwoty wsparcia na wdrażanie LSR zgodnie z prawdą i bez zatajania czegokolwiek. Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na podmiocie, który z tego faktu wywodzi skutki prawne – czyli na wnioskodawcy.
W przypadku nieprzedstawienia w wymaganym terminie wyjaśnień lub dokumentów, o których mowa w wezwaniu KWS-LGD uzna, że okoliczności, których dotyczyć miały wyjaśnienia lub dokumenty nie zostały należycie wyjaśnione, co może w szczególności wiązać się z uznaniem, że wniosek nie spełnia warunków przyznania pomocy, nie spełnienia określonego kryterium oceny lub nie powinien uzyskać kwoty wsparcia w wysokości wnioskowanej.
12.Sposób wymiany korespondencji między wnioskodawcą a KWS-LGD i zarządem województwa
Zasady wymiany korespondencji między wnioskodawcą a KWS-LGD i zarządem województwa regulują Wytyczne podstawowe [link], a zwłaszcza cz. VI.4 tych Wytycznych.
Wymiana korespondencji odbywa się, co do zasady, za pośrednictwem systemu IT, za pomocą którego składa się wniosek o przyznanie pomocy.
Wyjątkiem jest składanie przez wnioskodawcę protestu (patrz pkt 15 niniejszego Regulaminu). Zgodnie z art. 22g ustawy o RLKS do procedury odwoławczej, o której mowa w art. 22-22f tej ustawy, stosuje się bowiem przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego o doręczeniach i obliczaniu terminów.
13.Czynności, które powinny zostać dokonane przed udzieleniem wsparcia na wdrażanie LSR, oraz termin ich dokonania.
Do udzielenia wsparcia niezbędne jest złożenie wniosku o przyznanie pomocy w terminie wskazanym w niniejszym Regulaminie, a także – w razie potrzeby – udzielenie niezbędnych wyjaśnień lub dokumentów na wezwanie Stowarzyszenia Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania. W przypadku wyboru operacji do realizacji konieczne może być także udzielenie przez Wnioskodawcę Zarządowi Województwa wymaganych przez niego dokumentów lub wyjaśnień – w zakresie i terminie wskazanym przez Zarząd Województwa w odrębnych pismach, a następnie zawarcie umowy o przyznanie pomocy.
(tutaj może jeszcze coś o zabezpieczeniu umowy, czyli o konieczności podpisania WEKSLA ???)
14.Informacja o miejscu udostępnienia LSR, formularza wniosku o wsparcie oraz formularza umowy o udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR
MATERIAŁY DO POBRANIA |
1. Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania dostępna jest w tym miejscu …………..[link]. 2. Formularz wniosku o przyznanie pomocy dostępny jest w tym miejscu:……… [link]. 3. Formularz umowy o przyznanie pomocy dostępny jest w tym miejscu …………[link].
(nie wiem, czy kiedykolwiek zobaczymy WZÓR WNIOSKU, jak dotychczas, teraz jest on rozpisany w systemie IT i pokrojony na moduły – czy ktoś z ARiMR pochyli się nad tym, aby przygotować ekstra taki szablon do wglądu, w sumie powinien skoro to wynika z zapisu ustawy o RLKS a ściślej rzecz biorąc z tego punktu regulaminy, który literalnie przepisano z ustawy RLKS)
|
15.Informację o środkach zaskarżenia przysługujących wnioskodawcy oraz podmiot właściwy do ich rozpatrzenia
Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia protestu od:
- negatywnego wyniku oceny spełnienia warunków udzielenia wsparcia na wdrażanie LSR albo
- wyniku oceny spełnienia kryteriów wyboru operacji, na skutek której operacja nie została wybrana, albo
- wyniku wyboru operacji, na skutek którego operacja nie mieści się w limicie środków przeznaczonych na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie, lub ustalenia przez Radę KWS-LGD kwoty wsparcia na wdrażanie LSR niższej niż wnioskowana.
W przypadku gdy limit środków przeznaczony na udzielenie wsparcia na wdrażanie LSR w ramach danego naboru wniosków o wsparcie nie wystarcza na wybranie przez Radę KWS-LGD operacji, ta okoliczność nie może stanowić wyłącznej przesłanki wniesienia protestu
Wnioskodawca może wnieść protest w terminie 7 dni od dnia doręczenia informacji o wyniku oceny operacji, dokonanej przez Radę Stowarzyszenia Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania
Protest jest wnoszony za pośrednictwem Stowarzyszenia Kłodzka Wstęga Sudetów – Lokalna Grupa Działania i jest rozpatrywany przez zarząd województwa.
Zasady wnoszenia protestu, w tym wymaganie dotyczące jego treści i formy wniesienia, określają przepisu ustawy o RLKS.
16.Informacja i promocja
Korzystanie ze wsparcia w ramach PS WPR 2023-2027 i rozpowszechnianie informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, jest z obowiązkiem każdego beneficjenta. Informacje o dofinansowaniu powinny być podawane w trakcie realizacji operacji, przy okazji wszystkich działań inwestycyjnych, informacyjnych i promocyjnych związanych z operacją.
Takie działanie ma służyć zwiększeniu świadomości społecznej na temat istnienia PS WPR 2023-2027 i dofinansowania z EFRROW, jego celów oraz upowszechniać wiedzę na temat wdrażania, wyników i oddziaływania realizowanej operacji.
Szczegółowe zasady promocji i oznakowania operacji zostały opisane w:
MATERIAŁY DO POBRANIA |
1. Księga wizualizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 [link];
|
17.Trwałość operacji
Zakończenie realizacji operacji nie oznacza jeszcze wypełnienia wszystkich obowiązków. Zgodnie z postanowieniami wytycznej podstawowej – Umowa o przyznaniu pomocy zawiera postanowienia zobowiązujące beneficjenta do:
- zapewnienia trwałości operacji przez:
- nieprzenoszenie prawa własności, posiadania rzeczy nabytych w związku z realizacją operacji, niedokonywanie zmiany sposobu ich wykorzystania,
- niedokonywanie istotnych zmian wypływających na charakter operacji
- chyba, że SW wyrazi na to zgodę;
- umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą podmiotom upoważnionym do dokonywania takich czynności;
- niezwłocznego informowania o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmiana sytuacji faktycznej lub prawnej beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy o przyznaniu pomocy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w PS WPR i przepisach prawa powszechnie obowiązującego związanych z realizacją operacji;
- przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;
- udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji PS WPR;
- informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW[5], zgodnie z przepisami załącznika III do rozporządzenia 2022/129,
- utrzymania warunków, kontynuowania działań, z tytułu których przyznano mu punkty, kontynuowania operacji zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty.
- Dodatkowo w okresie związania z celem beneficjent zobowiązuje się do utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 5 lat od wypłaty pomocy.
- W przypadku przyznania przez KWS-LGD punktów za kryteria wyboru o charakterze deklaratywnym oraz złożenia przez wnioskodawcę deklaracji realizacji czynności ocenianych tymi kryteriami, umowa o przyznaniu pomocy zawiera zobowiązanie do realizacji tych deklaracji przez beneficjenta. Zmiana umowy w tym zakresie jest możliwa w przypadku, gdy w wyniku ponownej oceny operacji po wprowadzeniu do niej zmian i ponownej ocenie zgodności z kryteriami wyboru operacji, operacja ta nadal mieści się na liście operacji wybranych oraz w limicie dostępnych środków przewidzianych w ramach naboru.
18. Przesłanki odmowy przyznania pomocy
Odmawia się przyznania pomocy, jeśli nie są spełnione warunki przyznania pomocy, o których mowa w niniejszym Regulaminie, w szczególności:
1. Pomocy nie przyznaje się wnioskodawcy, który:
a) podlega wykluczeniu z możliwości otrzymania pomocy, o którym mowa w art. 99 ustawy PS WPR;
b) podlega zakazowi dostępu do środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o FP;
c) podlega środkom sankcyjnym, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego;
d) stworzył sztuczne warunki, w sprzeczności z prawodawstwem, mające na celu obejście przepisów i otrzymanie pomocy finansowej.
2. Pomoc nie może być przyznana, jeżeli wnioskodawca uzyskał mniej niż 7 punkty w wyniku oceny spełniania kryteriów wyboru operacji określonych w pkt. nr 7 Regulaminu.
3. Pomocy nie przyznaje się Wnioskodawcy, który otrzymał już wsparcie ze środków UE lub inne z pomocy publicznej na operację będącą przedmiotem składanego wniosku w tym naborze.
19.Kontakt
Szczegółowe informacje nt. ogłoszonego naboru nr ………………… można uzyskać w :
• biuro KWS-LGD: Lutynia 24; 57-540 Lądek-Zdrój
• strona internetowa: https://www.kws.org.pl
• e-mail: biuro@kws.org.pl
• telefon: 74 8148159
[1] Numer EP: nadawany prze ARiMR, inaczej nazywany numerem identyfikacyjnym ewidencji producentów, składa się z 9 cyfr i identyfikuje każdego producenta rolnego, który jest posiadaczem zwierząt lub osobą, która chce ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej
[2] Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.).
[3] Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
[4] System teleinformatyczny ARiMR, o którym mowa w ustawie PS WPR.
[5] Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich